BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

kucen yg comey.....

kucen yg comey.....

Friday, July 27, 2012

Kita Hanya Merancang

Alhamdulillah. Hari ini, sudah ramadhan ke-7 dan diri ini masih bernyawa. Esok-esok, belum tentu lagi. Gunakanlah baki usia yang ada dengan sebaiknya. Peringatan untuk diri sendiri. Kerana, kita tidak tahu bila penghujung usia. Kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan segalanya. "Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati".


Saya juga seperti manusia lain. Merancang untuk kehidupan yang lebih baik, bercita-cita tinggi. Tidak menjadi kesalahan pun. Tapi tak semua yang kita rancang akan berjalan dengan lancar atau dengan kata lain,  terjadi seperti kemahuan kita. Kenapa? Sebab kita hanya seorang planner, tapi bukan pelaksana. Kenapa?
Sebab kita tak sempurna. Pencipta kitalah yang paling sempurna. Dialah yang mengetahui segalanya, sama ada sesuatu itu terbaik untuk kita atau sebaliknya. Oleh sebab itu, saya terus berfikiran positif dan percaya padaNya. Tipulah kalau kita kata kita tak kecewa atau sedih jika kita gagal atau seangkatan dengannya. Tapi, jangan biarkan diri kita terus hanyut dengan rasa kecewa tersebut. Sedih-sedih juga, tapi sampai bila?
Sedih selama-lamanya dengan tidak berbuat apa-apa untuk mengatasi kesedihan tersebut? Apabila kita merancang sesuatu (Plan A), kita gagal, tak kan tak ada Plan B? kalau tak ada pun, kita boleh fikirkan. Plan B pun gagal? Teruskan dengan Plan C. Jangan mudah putus asa. Orang yang malas yang selalu berputus asa.   Seperti kata pepatah, "Yang pipih tak akan datang melayang, yang bulat tak akan datang bergolek". Ini kan kita yang tak berapa nak bulat atau pipih. Kalau terasa nak melayang, kenalah ada sayap. Kalau terasa nak berenang, pergilah  tempat yang ada air. Swimming pool atau pantai. 

Hidup kita yang sementara inilah yang mengajar kita tentang hakikat. Ingatlah, kita semua tidak akan terlepas dengan ujian. Agak-agak, macam mana hidup kita tanpa ujian atau masalah? Cuba bayangkan pergi sekolah bertahun-tahun tanpa ada peperiksaan, perhubungan yang tak pernah ada masalah, dakwat pen yang tak habis-habis. Tapi bila fikir balik, kalau sekolah bertahun-tahun, tapi tak ada peperiksaan atau ujian, macam mana nak tahu kita pada tahap mana? Itu sahaja, sudah jadi masalah. Memang hidup tak akan terlepas dari masalah. Orang selalu kata, orang gila sahaja yang tak ada masalah. Tapi sebenarnya orang gila pun ada masalah. Masalahnya, yang kena tinggal hospital bahagia/sentosa/aman/damai, dia mungkin ada masalah dengan rakan seperjuangan. Atau mungkin, dia tak suka dikurung. Semua itu masalah. Bezanya dengan kita tak gila ni, ialah kita masih boleh berfikiran waras, Insyaallah.

Akhir kata, berbaktilah untuk diri sendiri supaya kita dapat berbakti kepada orang lain. Mudah-mudahan ada iktibar yang dapat kita perolehi dengan sedikit perkongsian ini.
Selamat berbuka puasa kepada yang berpuasa.
Sekian....



Wednesday, June 13, 2012

My Personal Thought

Agak lama dah xupdate blog ni. Dah bersawang and berhabuk agaknya. Cuma xnampak jak. huhu~ Setelah sekian lama, baru berkesempatan dan mendapat ilham untuk menconteng blog ini. 


Just wanna share my Personal thought. Setelah berUSIA ni, macam2 dah yang kita lalui yang dapat membuatkan kita berfikir. Setiap orang berbeza pengalamannya. Ada perjalanan hidupnya Smooth jak, x kurang jugak ada yang berliku-liku. Itu semua bahagian masing2. Allah maha mengetahui kemampuan setiap hambaNya. Jadi, DIA x akan memberi bebanan yang xmampu ditanggung oleh hambaNya. Cuma cara kita menangani ujianNya yang berbeza2. Kadang kala, kita sedih, marah, kecewa bila x dapat apa yang kita mahu. Ada yang sampai menyalahkan takdir. Tapi ketahuilah bahawa, tidak semua yang kita suka atau mahu itu baik untuk kita. Memang kita tak lepas dari rasa sedih dan kecewa, tapi jika kita sudah berusaha, berdoa dan bertawakal, nescaya kita akan lebih bersifat terbuka. Antara faktor yang menyebabkan kita TERLAMPAU kecewa adalah apabila kita meletakkan HARAPAN yang tinggi pada sesuatu yang x pasti. Jadi berpada- padalah. Jangan terlampau berlebihan kerana Allah yang mentakdirkan segalanya. Jika tidak, ia boleh mendorong pada rasa tak bersyukur juga fikiran negatif pada PENCIPTA. Kita harus ingat bahawa sesuatu itu terjadi dengan kehendakNya dan sesuatu yang berlaku itu ada HIKMAHnya. Berfikirlah secara positif, tak rugi apa pun. Sebaliknya kita akn rasa lebih tenang dan dalam masa yang sama belajar untuk menerima. 

Mohonlah pada Allah, kerana hanya DIA yang boleh memperkenankan DOA. InsyaAllah, cepat atau lambat  DIA akan menjawab permohonan kita. Jika kita tak dapat apa yang kita mohon, mungkin Allah sedang merencanakan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Sebab Allah tak selalu beri apa yang kita mahu atau minta, tapi DIA beri apa yang kita PERLU. Itu adalah sebaik-baiknya. Jadi, jangan putus berdoa. Jangan hanya berdoa ketika susah dan lalai ketika senang. Ujian ALLAH itu boleh berlaku BILA-BILA. Tak mengira sama ada kita bersedia atau tidak kerana ALLAH memang mahu kita berdoa hanya padaNya. Setiap orang ada masalah. Tak kiralah masalah kewangan, rumah tangga, kesihatan, pelajaran atau macam2 lagi. Jadi, janganlah kita Syok Sendiri, konon masalah kitalah yang paling besar mengalahkan masalah negara. Lagi pun, kita tak tahu masalah orang lain. Kadang2 tu, mungkin lebih besar daripada apa yang kita alami. Jika orang lain boleh melaluinya, kenapa tidak kita??? Bila sudah muhasabah diri tu, kita akan lebih rasional dalam menangani sesuatu. 


Lagi satu, rajin-rajinlah bersedekah. Bila kita senang memberi, orang lain pon tak akan lokek dengan kita. ALLAH pun akan senang memberi pada kita, InsyaAllah. Kita minta macam2 dengan Allah, tapi kita tak penah memberi. Tak ke macam tak berapa nak BALANCE. Bukan suruh bagi banyak pun. Ikut kemampuan juga keIKHLASan. Jika tak mampu juga, berilah KASIH SAYANG. Macam mana?? Berilah kasih sayang pada makhluk ciptaan ALLAH. Bukan manusia sahaja, haiwan dan lain2 juga. Sayangilah HAIWAN, mereka juga memerlukan kasih sayang kita. Ada kadang2 tu, dah lah tak nak bagi makan  pada binatang yang terbiar, siap bagi penyepak lagi. Apa hak kita untuk menzalimi??  Haiwan tersebut juga ada hak untuk diHORMATI. FIKIR-fikirkanlah. Sekadar menyuarakan rasa hati kecil ini.


  
Allah menjadikan setiap makhluknya sebaik-baik rupa. Jangan pernah menghina makhluk lain kerana kita juga tak sesempurna mana. Setiap kita ada kekurangannya. Kita tutup AIB orang, Allah akan menutup aib kita. Hidup ini ibarat roda, kadang kala di atas, di masa lain di bawah pula. Semasa kita berada di atas, jangan lupa untuk pandang ke bawah, begitu juga sebaliknya. Semoga kita mendapat IKTIBAR.


SELANGKAH KITA MENDEKATI ALLAH, SERIBU LANGKAH ALLAH MENDEKATI KITA


Wallahualam~